والدین و اعتیاد به فناوری در فرزندان
نوشته شده توسط : ساحل

قرار اخذ بیش از اندازه در معرض وسایل الکترونیکی منجر به افزایش اختلالات جسمی ، روانی و رفتاری می شود ، روانشناسان و محققین به تازگی آغاز به تشخیص و درک این مساله کرده اند. چگونه والدین پرمشغله می توانند به اولاد خویش یک رابطه تندرست با فناوری را یاد دهند؟

بر اساس پژوهش ها اخیر که بدست رسانه های جمعی صورت گرفته است، درصد کودکان آمریکایی 8 سال به پایین که به دستگاه های هوشمند دسترسی دارند از 52% در سال 2011 به 75 درصد در سال 2013 دریافتی است. مقدار زمانی که آنها از این دستگاه ها بهره‌گیری می کنند ، 3 برابر شده است.

استفاده از رسانه های جمعی در میانی کودکان ارشد حتی اغلب از این میزان می باشد. آکادمی اطفال در امریکا دریافته است که کودکان 8 الی 10 ساله بطور میانه روزانه 8 ساعت را با وسایلی چون اسمارت فونها ، تبلت ، بازیهای ویدئویی و دیگر وسایل دیجیتال می گذرانند. کودکان بزرگتر و نوجوانان روزانه بیش از 11 ساعت را با این وسایل مشغولند. این احصاء و ارقام برای کودکانی که در اطاق خویش تلویزیون دارند به مراتب بیشتر هم می شود.

آیا ساعتها وقت گذراندن و چسبیدن به صفحه نمایش تلویزیون برای یک کودک مضر نمی باشد؟ دکتر کریگ پیرس ( مدیر موسسه مشاوره خانواده و مؤلف کتاب Parenting Without Distraction می گوید: " محققین دریافته اند که رابطه مستقیمی بین مقدار زمانی که کودکان با وسایل الکترونیکی می گذرانند و میزان سلامتی و پیشرفت آنها هستی دارد. در واقع پیمان گرفتن بیش از اندازه در معرض وسایل الکترونیکی به افزایش اختلالات جسمی ، روانی و رفتاری کمک می کند ، روانشناسان و محققین اخیرا آغاز به تشخیص و فهم این مساله کرده اند. " اما امروزه چگونه والدین پرمشغله می توانند به اولاد خویش یک رابطه سالم با وسایل فوق را یاد دهند؟ دکتر پیرس نکات پایین را به ما پیشنهاد می دهد:

1. آهسته آهسته جلو بروید
دکتر پیرس پیشنهاد می کند که زمانی که آغاز به محدود کردن فناوری می کنید، آهسته گام بردارید. با تنظیم یک برنامه برای تماشای تلویزیون و به کارگیری تلفن همراه، کودکان خو های سالم را یاد می گیرند. در ضمن باید به کودک تلقین کنید که به کارگیری این وسایل مانند دادن امتیاز به آنهاست و به راستی حق طبیعی آنها نمی باشد. به جای اینکه به آنها آزادی بیشتری بدهید ، بعنوان دستمزد یک پیشه خوب در منزل و یا مدرسه ، به آنها پروانه بهره‌گیری بیشتر از تلویزیون، تلفن و یا آی پد را بدهید. بعضی از خانواده ها از نرم افزارهای زمان سنج استفاده می کنند لغایت زمان استفاده از این وسایل کاملا مشخص باشد، بقیه خانواده ها از روشهای قدیمی تر مثلا یک تایمر یا آویزان نمودن یک نمودار در محلی که کودک از ابزار کاربرد می کند سهم می برند.

2. والد و والده باشید
تا زمانی که فرزندتان پیشه داشته باشد و خودش هزینه گوشی اسمارت و یا دیگر وسایل را بدهد ، شما باید قوانین را وضع کنید. در اینکه محدوده دسترسی کودک را مشخص کنید کوتاهی نکنید. شما خریدید ، شما هم مهار می کنید. برای اینکه بدانید چه چیزی مناسب کودک است ، کمی کوشش کنید.

اعتیاد به تکنولوژی,اعتیاد به فناوری درکودکان

3. مانند یک دایناسور نباشید
از وسایل جدید ، اپلیکیشن ها و وب سایتهایی که بچه ها کاربرد می کنند آگاه باشید. اگر با چیزی آشنایی ندارید از آنها بخواهید که به شما شیوه کارش را پرتو دهند. به گفته دکتر پیرس: " بچه ها عاشق این هستند که ادای معلم ها را در بیاورند. با هم بنشینید و کمی درباره تکنولوژی درس یاد بگیرید، اینطوری شما فرصتی برای برقراری پیوستگی با او خواهید داشت و راه را برای گفتن اینکه چگونه از فناوری بهره‌گیری بهتری کند، مفتوح خواهید کرد.

4. در فضای مجازی آنها را پیگیری کنید
اگر مولود شما در رسانه های اجتماعی عضو است، آنها را تعقیب کنید. به توصیه دکتر پیرس، با او همنشین شوید و به این صورت شما می توانید ببینید که او از چه موضوعاتی خوشش می آید و چه مطالبی را به اشتراک می گذارد. همچنین می توانید با او در ارتباط با به اشتراک نگذاشتن پسورد با دوستانش برای حفظ اطلاعات شخصی گفتگو کنید و به او بگویید که قبل از ارسال آنلاین مطالب ، خوب در ارتباط با آن اندیشه کند.پذیرش درخواست عضویت گروه های کالج ، کمیته بورسیه تحصیلی و کارفرمایان آینده نیازمند چک کردن حضور آنلاین درخواست کننده می باشد. با این حال اغلب بچه ها نمی دانند ، عکس و یا متنی که آنها در فضای مجازی منتشر می کنند هرگز کامل پاک نمی شود.

5. مکان را عمومی کنید
تلویزیون ، بازی ها ، رایانه و دیگر وسایل الکترونیکی را در محیط‌ های مشترک همانند پذیرایی قرار دهید ، نه در اتاق خواب بچه. این شغل باعث می شود که هم فعالیت او را مهار کنید و هم مطمئن شوید که او شبها به هنگام می خوابد.

6. یک محل عاری از فناوری ایجاد کنید
زمانی را در روز به بعید هم جمع شدن برگزیدن دهید، بدون تلفن ، بدون تبلت . بچه ها باید یادبگیرند که توجه کردن به خانواده در اولویت نخست قرار دارد، مهم نیست که چشم براه تماس ضروری یا پیامک باشند.

7. خودتان هم به حرفهایی که میزنید عمل کنید
چقدر زمان برای تماشای تلویزیون ، تبلت یا تلفن صرف می کنید؟ مولود شما برای توجیه رفتار خود شدنی است شما را الگوی خود بداند. کودکانی که در خانواده های طرفدار تکنولوژی حیات می کنند ، معمولا مانند همان کسان رفتار می کنند. اما بچه هایی که در خانواده های دارای رفتارسالم در مقوله تکنولوژی هستند، نیز همان رفتارهای تندرست را دنباله روی می کنند.

تکنولوژی کارایی زیادی روی حیات بچه ها دارد، ولی در کناره آن باید راهنما و حمایت به جا داشته باشند. بچه ها یاد می گیرند که چگونه بین دنیای مجازی و راستین توازن استوار کنند.

منبع : https://www.beytoote.com/psychology/valedeyn-m/parents3-children-technology.html





:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: